Close

En sida om Sveriges film – och teaterindustri

Välkommen till vår sida om film och teater. Vi kommer att titta på hur svensk film- och teaterindustri ser ut ur ett internationellt perspektiv, med begrepp som “det svenska tungsinnet” med Ingmar Bergman i spetsen, “svensk barnfilm” där Astrid Lindgren har sin självklara plats eller “det svenska deckarundret” med bland annat filmatiseringar av Mankells Ystadspoliser, dansk-svenska Bron och Camilla Läckbergs deckare. Alla dessa filmer och mer därtill har skapat en positiv bild av Sverige som filmland.

Tidigt var svenska regissörer, skådespelare och filmmakare välkända för filmentusiaster i övriga västvärlden. Redan tidigt 1900-tal var svenska filmer omtalade och skapade uppmärksamhet och svenska filmmakare har hyllats unisont. Ibland har Sverige till och med betraktats som födelseplats för film som konstart. Teatern som skådeplats i offentliga rum skapades i Sverige under 1700-talet. Idag är även svensk teater högt uppskattad och inkluderar scenkonst i olika varianter.

Teater och scenkonst i Sverige från förr till nu

Läs om när Kungliga Dramatiska Teatern öppnade och blev vår svenska nationalteater och är så än idag. Här spelas fantastiska uppsättningar, både nya och gamla, svenska och utländska för en hängiven publik. Vi kommer att presentera fler olika typer av teater i Sverige, med hög kvalitet och variationer som finns i vårt avlånga land. Stora uppsättningar med etablerade skådespelare till de mindre scenerna med politiska eller kanske lättsammare budskap.

Vi följer teaterns utveckling till det den är idag och vi har mycket att tacka det tidiga möjligheterna, att genom bidrag från staten få lov att utvecklas och pröva sig fram. Att låta teater bli en del av skolan med besök och egna enkla uppsättningar, ett välkomnande till de stora scenerna utan begränsningar av klädkoder och exklusivitet för enskilda grupper har gett en accepterad och aktad teaterindustri i landet.

Svensk films utveckling

Svensk films utveckling till en industri med export av filmprodukter, men även åtråvärda jobb och framgångsrika aktörer har alla sin botten i det svenska unika filmavtalet som skapades 1963. Detta är ett intressant ämne i dagens debatt kring Filmavtalet. Vi följer givetvis den utvecklingen och kommer att träffa fler intressanta personer som både ser möjligheter och motsättningar med de nya tankegångarna kring avtalets förändringar.

Har filmavtalet verkligen gjort sitt eller är det bara regeringens sätt att styra om pengarna? Många frågor om film och framtid för landet Sverige. Framtiden är som vanligt oförutsägbar men svensk filmindustri står sig bra även internationellt och aktörerna är respekterade för sin profession. Även ur ett internationellt perspektiv är Filmavtalet intressant, fler länder följer efter och utvecklar ett liknande system, ett system som vi nu avvecklar. Rätt eller fel?

Kan en konstart bli en industri?

När vi väljer att använda ordet industri, ser vi ofta en massproduktion gjort ur samma skal och grund som på billigast möjliga sätt exporteras ut för att synliggöras. Det är helt fel när det gäller film- och teaterindustrin. Den har precis som den svenska musikindustrin och det svenska musikundret, skapats av enträget kvalitativt arbete. En möjlighet att kreera fritt och på svenskt sätt, jobba med högt i tak.

Vi som på något sätt jobbar inom film- och teaterindustrin ser detta som det absolut viktigaste i vår tradition och i vårt arbete. Här ligger vi långt fram i utvecklingen och det ger genomslag långt ut i världen. Ni kommer att få läsa om de små men ack så viktiga eldsjälarna och aktörerna bakom scenen, de stora jättarna som tjänar pengar på andras passion, det kommer att bli många spännande möten.

Att exportera svensk teater

Många av de svenska teateruppsättningarna baseras på, för världen välkända böcker och historier. Det exporteras rättigheterna till intresserade länder för att sätta upp dessa teatrar utomlands. Ett sätt att sprida konsten och arbetet och därmed lägga till en inkomstkälla i det ekonomiska hjulet. Detta är inte lätt och vi funderar på varför? Är det svenska uttrycket svårt att etablera på scenerna i länder som Ryssland, Polen och Kina?

Framtid och utveckling för film- och teaterindustrin i Sverige

Att hålla fanan högt och gemensamt sträva efter nya infallsvinklar, tillåta högt i tak och ge stöttning för nya tankar och idéer måste alltid ligga högt i prioritet på den svenska film- och teaterindustrins agenda. Därför är ni nyfikna varmt välkomna in till vår portal och sida där temat är svensk film- och teaterindustri och vi kommer att våga vara nyfikna och ställa stora frågor med högt i tak.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *